Tilitoimistojen aika havahtua tulevaan

14.02.2020

Pienten tai peräti yhden hengen tilitoimistojen asiakaskunta koostuu valtaosin 1–2 hengen mikroyrityksistä. Pääsääntöisesti ne toimivat palvelualoilla. Monella tilitoimistolla yli 80 prosenttia asiakaskunnasta sopii tähän profiiliin.

Taloushallinnon rutiinit muuttuvat kuitenkin vauhdilla, eikä kehitystä voi jarruttaa saati pysäyttää. Mikroyritykset eivät kaipaa taloushallinnolta juuri muuta kuin viranomaisia varten tehtyjen ilmoitusten asianmukaisen hoitamisen. Niiden hoitamiseen kehitetään koko ajan uusia sovelluksia ja automaatiota, jotka korvaavat tilitoimistopalvelut. Jossain vaiheessa kirjanpidon ja ilmoitusten tekoon tarvitaan ainoastaan taloushallintoon suunniteltuja sovelluksia.

Käytännössä nämä asiakkaat hoitavat jatkossa ostolaskujensa maksun puhelimella tai ostavat tarvitsemansa palvelut ja tarvikkeet verkkokaupoista niin, että veloitus tapahtuu automaattisesti asiakkaan tililtä.

Osalla myyntilaskutus perustuu ennalta määriteltyihin paketteihin, jotka laskutetaan asiakkailta automaattisesti tai myynti tapahtuu verkkokaupan kautta. Myös tunteihin perustuva laskutus automatisoituu erilaisten kellosovellusten myötä. Perinteinen reskontratapahtumien seurantakin jää tulevaisuudessa todella pieneksi automatisoinnin ansiosta.

Myös verottajan tulevaisuuden suunnitelmat tukevat tätä kehitystä.

Mistä tilitoimisto jatkossa hankkii elantonsa, jos 80 prosenttia sen asiakkaista ei enää tarvitse tilitoimistopalveluita?
Viimeistään nyt on tilitoimistojen aika herätä ruususen unestaan.

Jäljelle jäävät tilitoimistoasiakkaat ovat jatkossa yrityksiä, jotka tarvitsevat taloushallinnon palveluiden lisäksi toiminnanohjausjärjestelmän. ERP tulee yleistymään käytännössä jokaiseen tilitoimiston asiakasprofiiliin sopivaan yritykseen. Nämä asiakkaat tarvitsevat erilaista palvelua.

Kehitys on johtamassa pienten tilitoimistojen vähentymiseen ja toimistojen koon kasvuun. Myös osaamistason on muututtava. Tilitoimistoista pitää löytyä nykyistä enemmän eri liiketoiminta-alojen tuntemusta ja osaajia. Tai ainakin verkostoa, jonka avulla omaa osaamisvajetta voidaan paikata.

Verkostoituminen on entistä tärkeämpää etenkin pienille tilitoimistoille, jotka haluavat jatkaa toimintaansa muuttuvilla markkinoilla.
Jos pienet tilitoimistot haluavat säilyttää itsenäisyytensä ja päätösvaltansa, niiden on löydettävä luotettavia kumppaneita, jotka vahvistavat niiden osaamista, tuovat lisäresursseja ja vertaistukea. Voimien yhdistäminen lisää kilpailukykyä.

Muuten uhkana on, että tilitoimistopalvelut keskittyvät vain muutamien isojen pelurien käsiin.

Vesa Laurila
puh. 0201 664 210
vesa.laurila@oleline.fi