Puh. 0201 664 214 | sähköposti info@oleline.fi

Onko ulkoistus aina järkevää

18.05.2018

Hoidamme useiden asiakkaidemme maksuliikenteen. Laskuja saapuu useita eri kanavia pitkin meille. Kaikissa laskujen toimitustavoissa voi tapahtua katkoksia ja laskujen perilletulo viivästyy tai voi jopa estyä kokonaan.

Meille sattui tilanne jossa asiakkaan saama ostolasku ei tullut meidän käsittelyymme asti. Ensimmäinen kerta kun saimme tiedon laskun olemassaolosta, oli kun perintätoimisto lähestyi asiakastamme. Selvitettyämme asiaa perintätoimistosta selvisi, että heidän toimeksiantajansa oli ulkoistanut laskutuksen heille.

Etsittyämme kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat meillä ja asiakkaamme luona, otimme yhteyttä perintätoimistoon ja ilmoitimme, että lasku ei ole koskaan saapunut perille. Perintätoimisto ei uskonut asiaa vaan ilmoitti, että perintäkirje pitää maksaa kuluineen heti. Kulut olivat 5,00 euroa tästä maksumuistutuksesta ja viivästyskorot.

Tapaus alkoi kiinnostaa niin paljon, että kieltäydyimme maksamasta kuluja perinnästä. Emmehän olleet saaneet edes koko laskua. Perintätoimisto pysyi kannassaan, että kulut pitää maksaa. Pyysimme heitä todistamaan, että lasku on saapunut meille tai edes sen että se on lähetetty heiltä. Tätä todistusta emme tietenkään saaneet.

Kysymys tässä ei ollut siitä, että asiakkaalla ei olisi varaa maksaa laskuaan. Paremminkin kysymys on periaatteesta. Loppujen lopuksi emme halunneet käyttää asiaan enempää aikaa ja energiaa. Tässä voin kyllä todeta, että en missään olosuhteissa voisi riidellä omien asiakkaideni kanssa siitä ovatko he saaneet laskun vai ei. Varsinkaan tapauksessa jossa voitiin todeta asiakkaan moitteeton maksuhistoria.

Perintäyhtiö tekee bisnestä perinnällä ja tämä on tulos. Laskut voivat kadota ja kulujen maksaja on aina se laskun maksaja. Kukaan muu ei ota vastuuta. Kyseenalaista on myös ulkoistaa laskutus paremminkin perinnästä tunnetulle kansainväliselle yritykselle. Sanoisin että ulkoistaja ei välitä omista asiakkaistaan.

Mitä tästä opimme? Ei kannata ulkoistaa laskutusta perintätoimistolle ja kannattaa käyttää pieniä yrityksiä hankintakanavana. Siellä voi aina neuvotella jos on tullut virheitä.

Kaikki jotka haluavat kuulla kuka oli laskuttaja ja perintätoimisto niin ottakaa yhteyttä allekirjoittaneeseen.

 

OLEn verkostoitunut Vesa

vesa.laurila@oleline.fi